Ettevõtte ja isiklik rahakott
See on teema, mis puudutab igat ettevõtjat, eriti aga uusi ettevõtjaid – aetakse segamini ettevõtte ja isiklik rahakott, suuresti teadmatusest. Tulemuseks – ootamatu maksukohustus.
Seega on eriti oluline juba alguses teha endale need asjad selgeks, et vältida hiljem ootamatuid ”üllatusi” maksude näol.
Ettevõtte kaardiga hakatakse juba alguses tegema kõikvõimalikke oste, ka isiklikuks otstarbeks. Vahepeal kaovad ära ka osad tšekid. Tuleb esimene majandusaasta aruande esitamise tähtaeg ning tihti on see ka esimene kord, kui kasutatakse raamatupidaja abi.
Raamatupidaja hakkab läbi käima kõik sinu ettevõtte tehingud alates algusest – kõik väljaminekud ja sissetulekud, mis on tehtud sinu ettevõtte kontolt. Iga tehingu taga peab olema dokument (tšekk, arve, kviitung, leping), kui ei ole, maksad tulumaksu tehtud kulutuse pealt. Isegi, kui tšekk on olemas ja kulutus on tehtud isiklikuks otstarbeks, maksad samuti maksu selle pealt – erisoodustusmaksu.
Sellega see kõik veel ei piirdu. Kui hiljem selgubki, et minevikus tehtud kulutuse pealt lisandusid tulu- ja/või erisoodustusmaks, mis õigel ajal ei deklareeritud – maksad lisaks veel viivist.
Sinu esimene majandusaasta aruande esitamine läheb maksma kallimaks, kui oodata oskasid ning seda eelkõige lisandunud maksude ja viiviste näol. Lisaks kogu see aja- ning närvikulu, kui oleksid juba alguses kogu ettevõtte raamatupidamist korrektselt ja õigesti kajastanud.
Mis on siis ettevõtlusega seotud kulu? Kulu on seotud ettevõtlusega, kui see on tehtud sinu ettevõtte säilitamiseks või arendamiseks ning selle kulutuse seos sinu ettevõtlusega on selgelt põhjendatud. Näiteks toidupoes endale söögi ostmine ei ole kuidagi seotud sinu ettevõtte säilitamise ega arendamisega ning seda tehtud kulutust maksustatakse.
Kui oled tegemas järgmist kulutust oma ettevõtte rahade eest, mõtle hoolikalt järgi, kas see plaanitav kulutus on oluline sinu ettevõtte säilitamiseks või arendamiseks, või mitte.
Vastasel korral pead lihtsalt makse maksma selle pealt, kuid kes ikka soovib oma äritegevusele peale maksta?
Kui sa kindel ei ole, konsulteeri kindlasti enne plaanitava kulutuse tegemist näiteks oma raamatupidajaga. Tema on sulle abiks ja toeks selgitamaks plaanitava kulutuse tagamaid. Põhiline, et sa ei oleks üksi ning teeksid juba alguses oma ettevõttes kõik korrektselt.
Kui sul veel raamatupidajat ei ole, aitab meie Riihose tiim sind sellest välja!