Olles uus ja alustav ettevõtja, tasub kohe alguses hoida oma ettevõtte finantsasjad ning igakuine raamatupidamine korras ja kontrolli all. See hoiab ära hilisemad ootamatud ‘’üllatused’’ lisandunud maksude näol, eriti kui igakuiselt ei kasuta professionaalse raamatupidaja abi.
Toon siin välja uute ettevõtjate 2 kõige suuremat probleemi, mille vastu ikka ja jälle eksitakse:
Puuduvad dokumendid tehingute taga
Lähed näiteks ehituspoodi ja ostad sealt ettevõtte kaardiga kaupa, kuid tšeki unustad võtta.
Raamatupidamises puuduolevat algdokumendi maksustatakse tulumaksuga ehk kui käisid ehituspoes ja selle kohta sul tšekki ei ole ning seda ei õnnestu saada ka tagantjärgi – maksad kahjuks tehtud kulutuse pealt 20% tulumaksu.
Sellepärast on äärmiselt oluline hoida alles ettevõtte algusest alates kõik tšekid, arved, kviitungid, kui olete maksnud ettevõtte pangakaardiga, võtnud sularaha välja või teinud ülekandeid.
Maksekorralduse koopia ei ole algdokument ning sellest ei piisa teostatud tehingu kinnitamiseks.
Sama kehtib iga laekumise kohta, mis on tulnud sinu ettevõtte kontole – selle taga peab olema algdokument. Üldjuhul on selleks algdokumendiks müügiarve.
Ettevõtte raha kasutamine isiklikuks otstarbeks
Ettevõtte raha saad kasutada vaid oma ettevõtte kulutuste jaoks ehk kulutused, mis on seotud sinu ettevõtte arendamise või säilitamisega. Kasutades ettevõtte raha isiklikuks otstarbeks, maksad tehtud kulutuse pealt erisoodustusmaksu. Erisoodustusmaks on nii tulumaks 20/80, kui ka sotsiaalmaks 33%.
Selle kohta kirjutasin pikemalt ühes eelmises blogis: ettevõtlusega mitteseotud kulud
Ettevõtte raha endale ülekanda ega välja võtta niisama lihtsasti ei saa. Tehes endale ülekande ettevõtte kontolt, maksustatakse seda, kui palga väljamaksena. Selle pealt tuleb tasuda ära kõik tööjõumaksud väljamaksmisele järgneval kuul, registreerida oma töötamine www.emta.ee ning esitada tulu- ja sotsiaalmaksu deklaratsioon hiljemalt väljamakse järgneva kuu 10-ks kuupäevaks.
Teine on olukord, kui oled teinud oma isikliku raha eest kulutuse ettevõtte tarbeks, siis saad kuludokumendi alusel selle summa ettevõtte kontolt oma eraisiku kontole tagasi kanda.
Seega, kui ei soovi maksta lisa makse, siis tasub hoida oma igakuine raamatupidamine korras, hoida tehingute dokumendid alles ning kasutada ettevõtte raha eelkõige oma ettevõtte arendamiseks ning säilitamiseks 🙂